onsdag 25 januari 2017

Bokbio: Småkrypsjakten med faktasökning


Under v. 4 har jag haft bokbio för åk 1A, 1B, Hörselklassen mellan och Fs i fokusbiblioteket med Helena Bross lättlästa bok Småkrypsjakten.

Jag använde mig av ett Völ-diagram. Jag frågade eleverna vad de kände till och kunde om huvudlöss och vad de skulle vilja veta om löss.

Efter jag läst berättelsen gjorde vi faktasökningar gemensamt och googlade bilder på huvudlöss. Vi kollade lite efter de frågor eleverna hade om huvudlöss gemensamt på NE och på Wikipedia.

Jag fick reda på elevernas egna frågor genom att använda mig av ett Völ-diagram. Några av frågorna lyckades vi hinna med att få reda på:

Fotografi av Ida Ross



















Völ-diagram

Vet     Önskar Veta    Lärt mig

Elevernas egna frågor om huvudlus, löss:


Hur ser löss ut?

Varför kliar löss?

Vad gör dem i håret?

Är det farligt med löss?

Hur kommer lössen till huvudet första gången?

Har lössen olika namn?

Vad äter löss?

Vad är det för skillnad på löss och loppor?

Varför väljer dem inte djur istället?

Hur förökar dem sig?

Hur kan man fånga löss?




Boktips

Läsning

Fakta

Källkritik